التسوق عبر الانترنت فى الشرق الاوسط

نسبة مش قليلة من مستخدمي الإنترنت في الشرق الأوسط شايفين إن الشراء عن الطريق الإنترنت مش حاجة مشجعة.

في دراسة لبروموستير طبقا لاستطلاع رأي جاوب عليه حوالي 1000 شخص من الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، 75% منهم يعني 750 شخص اشتروا قبل كده من على الإنترنت، كان عندهم شكاوى من إن الطلبات بتوصل متأخر، أو مش بيقدروا يرجعوا فلوسهم (refund) في حالة إلغاء الطلب –لو اشتروا بالبطاقة- وبعضهم قال إنه مش بيلاقي تفاعل كويس على صفحات التواصل الاجتماعي (فيسبوك، تويتر إلخ) الخاصة بمواقع التسوق.

وتنوعت الشكاوى الباقية بين:

عدم استلام الطلب
الموقع استخدم بطاقة ائتمان المشتري من غير إذنه
المنتج الحقيقي شكله مش زي الصورة
المنتج غير أصلي، مضروب يعني
خدمة العملاء سيئة
ومع ذلك، 82% من الـ750 شخص دول مستعدين يشتروا تاني ويعيدوا التجربة مرة تانية.

أما الـ250 شخص الباقيين شايفين إن التسوق على الإنترنت غير آمن وبيعرض المشتري للنصب وبيرفضوا يدخلوا معلومات عن بطاقتهم الائتمانية أو مش معاهم واحدة أصلا، وكتير منهم بيحب يشوف المنتج على الحقيقة.

ولكن دلوقتي الموضوع اختلف، مواقع التسوق بقت بتدّي المشتري حق في إنه يختار “الدفع عند الاستلام” يعني مش بتحتاج تدخّل أي بيانات تخص بطاقتك الائتمانية وحتى لومش معاك بطاقة خالص تقدر برضو تشتري براحتك، ومش هتقلق من إنك متاخدش فلوسك في حالة إلغاء الطلب.

وكمان في مصطلح اسمه “”Showrooming  معناه إن المشتري بيروح يشوف المنتج في المحل ويفحصه ويعرف كل اللي عايز يعرفه عنه وبعد كده يروح يشتريه من خلال الإنترنت عشان بيكون سعره أرخص أو عليه عرض معين.

يعني دلوقتي مبقاش في عندك حجه، اشتري اللي انت عايزه Online  ووفر وقتك وريّح بالك من اللف وزحمة المواصلات.

ده إنفوجرافيك (صورة بيانية) لبروموستير عن استطلاع الرأي اللي عملوه


ليست هناك تعليقات: